Наслідки героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників у повісті І. Франка «Захар Беркут»

Наталія Вовк, Оксана Лущик,
учителі української мови та літератури
НВК «Школа-садок "Софія"» м. Львова

Цільова група:

  • учні 7 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета:

  • показати наслідки героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників на прикладі повісті І. Франка «Захар Беркут»;
  • розвинути вміння аналізувати епічний твір і пов’язувати його з сьогоденням;
  • формувати ключові компетентності учнів, зокрема лідерські якості та комунікативність.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • зміст та історичну основу повісті;

розуміє

  • наслідки героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників;

вміє

  • пов’язувати події художнього твору з реальним життям і робити висновки з цього;
  • аналізувати епічний твір;
  • визначати головні чинники, які сприяли перемозі тухольців;
  • коментувати окремі епізоди твору й охарактеризувати вчинки й поведінку головних героїв повісті;

може

  • вести дискусію, відстоювати власну позицію, переконувати, погоджуватися на аргументи;
  • виявляти лідерські якості, беручи приклад із головних героїв твору;
  • ризикувати, прогнозувати результати своїх дій;
  • працювати колективно.

Методи і техніки:

  • дискусія;
  • робота в групах.

Обладнання:

  • маркери;
  • ручки;
  • аркуші А4;
  • кольорові наліпки.

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1. Повідомте учням мету уроку (запишіть на дошці).

1.2. Запитайте учнів, хто, на їхню думку, є героєм. Допоможіть конкретизувати відповіді, звертаючись до учнів із такими запитаннями:
Чому Захара Беркута, Максима, Мирославу ми вважаємо героями? Хто, на Вашу думку, є героєм сьогодення?

1.3. Запитайте учнів про історичні умови розвитку держави, що передували подіям, зображеним у творі. Нагадайте про таке:
Після смерті Володимира Мономаха Київська держава знову пережила часи чвар та міжусобних війн. Більш як за сто років вона розпалася на дрібні князівства, які самостійно вже не могли протистояти сильному ворогові; - саме ним виявилися наші східні сусіди - монголо-татари.
У боротьбі з монголами русичі зазнали великих утрат. Багато міст було зруйновано і спустошено. Частину вцілілого населення вивезено як невільників.
Джерелами створення повісті став реальний історичний факт: напад у 1241 році внука Чингізхана Батия на Київську Русь, а також перекази та легенди, які народ зберіг у своїй пам’яті. В одному з них назва Тухля пов’язується з загибеллю великої сили ординців, від яких по всій околиці йшов поганий (тухлий) запах.

2. Основна частина

2.1. Нагадайте учням про правила роботи в групах.

2.2. Розділіть дітей на дві групи, і попросіть, щоб кожна зайняла місце за окремим столом.

2.3. Запропонуйте учням дискусію, яка допоможе проаналізувати наслідки героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників у повісті І. Франка. Нагадайте учням про правила та культуру ведення дискусії, попередьте, що гра триватиме 30 хв. Зверніть увагу, що навчальна дискусія дає навички доброго спілкування (слухання, аргументації, представлення доказів, презентації власної позиції).
Одна група учнів буде оцінювати потребу захисту тухольською громадою своїх земель (можна назвати її умовно «Партія війни» або «Відвага Захара Беркута»), а інша зосередиться на негативних моментах, які будуть невідворотними під час оборонних дій, і виступатиме за невтручання у війну (цю групу можна умовно назвати «Партією миру» або «Побоювання Захара Беркута»). Ці дві групи покликані змоделювати реальну внутрішню боротьбу, яку провадив Захар Беркут у своїй свідомості перед тим, як ухвалити важливе рішення - оборонятись і не поступитися своєю землею.
Акцентуйте увагу, що таку боротьбу часто ведемо і ми у своїй свідомості. І тільки від нас залежить, хто перемагає: наш внутрішній страх чи наша внутрішня відвага. Наголосіть, що вміння приймати важливі рішення - ознака лідера.

2.4. Пам’ятайте, що можете бути тільки пасивним спостерігачем, прислухайтеся до дискусій у групах, намагайтеся запам’ятати висунуті аргументи (втручайтеся тільки у випадку суперечки або конфлікту; арбітрами суперечки між двома учасниками групи повинні бути інші її члени).

2.5. Після закінчення кількахвилинного обговорення у групах учні дискутують поміж собою.

2.6. Попросіть учнів пов’язати події літературного твору із сучасним життям. Спонукайте до підведення підсумків дискусії. Наголосіть, щоби диспутанти не шукали переможців, а радше навчилися дивитися на явище чи подію з обох боків.

2.7. Запишіть на дошці найголовніші висновки. Можете на цьому етапі висловити своє ставлення щодо вибраних аргументів.

3. Підсумкова частина

3.1. Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів, що виявилося для них найскладнішим у грі, а що найбільше сподобалось.

3.2 Оцініть за дванадцятибальною системою роботу кожної групи. Заохочуйте всіх до того, щоби поділитися своїми думками.

3.3. Поясніть домашнє завдання. Воно буде полягати в тому, що учні повинні знайти у тексті повісті І. Франка «Захар Беркут» епізоди, які підтверджують аргументи переваги захисту тухольської громади та негативні моменти, які були невідворотними при оборонних діях. Попросіть, щоби діти проранжували ці аргументи за ступенем важливості (починаючи від найважливішого).

3.4. Подякуйте учням за роботу на уроці.

Новини проекту
Аркадий Морейнис рассказал, как объяснить ребенку, что такое предпринимательство (15.12.2017)
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
В Університеті банківської справи відбудеться IV Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність» (05.12.2017)
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».
Всі новини »